Porto Alegre - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Taco Buitenhuis - WaarBenJij.nu Porto Alegre - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Taco Buitenhuis - WaarBenJij.nu

Porto Alegre

Door: Taco

Blijf op de hoogte en volg Taco

28 Augustus 2015 | Brazilië, Porto Alegre

Half negen zouden we opgehaald worden. Dus relatief vroeg op. Dat het later werd is al heel normaal. Dit keer maar een half uurtje.
Afscheid nemen, en op weg eerst naar Caxias do Sul. Anderhalf a twee uur rijden. We ontmoeten daar Rigardo, de predikant met ook nog een ouderling en een diaken. Voor mij is het een bekende kerk. In 2012 was ik daar met de instituering. Alle drie herkennen me van toen.
De kerk heeft ruimte te kort, met name in zalen. Er zijn al wel plannen om het gebouw te vergroten, maar dan moet er eerst geld genoeg zijn. Als het allemaal doorgaat in de toekomst dan komt er een uitbreiding met vier verdiepingen, dit is inclusief een predikantswoning. Wel is het de bedoeling om het in twee fasen op te splitsten. Belangrijkste eerst is om geld bijelkaar te krijgen. Dit valt niet mee want ook hier is de crisis voelbaar.
Na uitgebreid gesprek gaan we nog naar een plantage van druiven. We krijgen uitleg over de groei, de verwerking en de resultaten van de druif. Een klein glaasje wijn wordt geproefd. De druiven hebben hier een volledig andere smaak dan in Nederland. Niet te omschrijven, maar wel heerlijk.
We nemen afscheid van Rigardo, en gaan op weg naar Canela.

Ook dit is voor mij een bekende plaats. Het is de gemeente waarmee Roden is verbonden. Een hartelijk weerzien met de predikant. Veel tijd heeft de predikant niet, omdat hij naar Farroupilha moet voor voorbespreking van de instituering morgen avond. Daar zullen wij ook bij aanwezig zijn.
We hebben een goed geprek met Silvanio, na nog een kopje koffie nemen we afscheid en gaan op de terugweg naar Porto Alegre.

Voor deze avond stond geen kerkdienst gepland. Een rustige vrije avond. We slapen bij Carlos thuis. De avondmaaltijd wordt een broodmaaltijd met veel fruit. Heerlijk. Een keer iets anders als het warme eten, want dat hadden we s middags al gedaan.
Morgen vroeg een vrije ochtend, maar wel om acht uur aan tafel. We zullen met een ouderling Porto Alegre ingaan om de bijzonderheden te gaan bekijken. Onder andere zullen we een markt(je) bezoeken voor de nodige souverniers.

• 29 Augustus 2015 - 11:22

Johanna:

Hee pap,

Wat weer een mooi verslag om te lezen. Volgens mij heb je nog nooit zoveel gezien bij een reis als dit jaar. En qua souvenirs... Ik ben benieuwd waar je mee thuis komt ;)
    Ik had op school het filmpje weer van jullie laten zien, vonden ze heel erg leuk!

Tot horens.

Liefs Johanna