Ijui - Reisverslag uit Ijuí, Brazilië van Taco Buitenhuis - WaarBenJij.nu Ijui - Reisverslag uit Ijuí, Brazilië van Taco Buitenhuis - WaarBenJij.nu

Ijui

Door: Taco

Blijf op de hoogte en volg Taco

21 Augustus 2015 | Brazilië, Ijuí

Na een goede nachtrust wordt ik wakker waarbij ik door de gordijnen zie dat er een mooie zonsopkomst is. Maak er een paar foto's van. Het is te vroeg om op te staan, ik besluit om mijn blog te gaan schrijven. Inmiddels hebben jullie dat kunnen lezen.
We hadden afgesproken met ons gastvrouw dat we tussen zeven en negen konden gaan eten, waarbij we niet op elkaar hoefden te wachten, en daarna zouden we opgehaald worden door Mauro (pastor Erechim) om een rond tour te maken met bijzonderheden van de stad te zien. Maar zoals ook later de dag bleek alle tijdsafspraken zijn maar betrekkelijk. Het bleek nu dat niet alleen wij ginen ontbijten, maar ook de hele familie. Het was een heerlijk ontbijt.
Anderhalf uur later gaan we met Mauro de stad in. Mede om te pinnen, en ansichtkaarten te kopen voor Mieke.
Tijdens de rit hebben we op een rustplaats een goed gesprek met de pastor.

Bij terugkomst bij het huis van Mauro blijkt dat er allemaal gasten aanwezig zijn, predikanten, vanuit Santa Catarina. Het blijkt een hartelijk weerzien van mij met meerderen van hun die ik al eerder heb ontmoet.
Er was een heerlijke maaltijd bereid door Isabella, met rijst, bonen, kip, sla, mais.
De planning was om half twee te vertrekken, maar het werd een uur later...

Goede reis gehad naar Ijui, 250 km te gaan. Het laatste gedeelte, een uur rijden, heb ik gereden; heerlijk.

En dan komen we aan bij het huis van Vanderlei, de pastor van Ijui. het is dan inmiddels half acht s'avonds. (en de kerkdienst begint om acht uur). Het is daar net een mierenhoop. De predikanten waar we s'middags mee hebben gegeten zijn hier nu ook. Ze zijn zich aan het omkleden in net pak. Niet alleen zij, maar daarnaast nog meerderen. Sommigen gaan alvast naar de kerk, echtgenoot van Vanderlei is nog gauw bezig om haar te fohnen enz. Een goed georganiseerde chaos.
Vlak voor achten zijn we dan in de kerk voor de dienst. De dienst van de instituering.

De kerk zit helemaal vol, er zijn vele gasten aanwezig. Paulo leidt de dienst.
We beginnen met een aantal liederen te zingen, afgewisseld met gebed.
Vervolgens spreken meerdre gasten. Bij de instituering is ook de plaatselijke burgemeester aanwezig, ook hij krijgt de mogelijkheid om een woordje te spreken.
Na de preek is het dan tijd voor de bevestiging van de ouderlingen en de diakenen. Het is voor mij nu de derde keer dat ik dit mag meemaken, maar het blijft zo ongelooflijk mooi om er bij te mogen zijn.
Na de bevestiging krijgen we de gelegenheid om een woordje te zeggen. Ik had een presentie meegenomen wat de verbeelding is van vriendschap.

Langzamerhand komt de dienst, twee en half uur later, tot zijn eind. Na het laatste lied nog een aantal bedank woorden, en dan wordt de kekzaal in een mum van tijd ontruimd om plaats te maken voor allemaal lekkere hapjes.
Er volgen vele ontmoetingen met plaatselijke leden en gasten. Veel mensen willen even ons een hand geven, met ons op de foto.
Uiteindelijk zijn we even voor taalven, moe van alle indrukken, thuis bij Vanderlei waar we gaan slapen.